Nie jest odkryciem, że przy zakupie samochodu staramy znaleźć równowagę pomiędzy komfortem, użytecznością, wyglądem oraz ceną. Zmiany na rynku pokazują, że w tym momencie górę bierze wygoda, a Europa zaczyna rezygnować z 3-drzwiowych nadwozi.

Trzydrzwiowe hatchbacki, które masowo występują w segmentach A, B i C są minimalnie tańsze od ich 5-drzwiowych odmian, ale nie zawsze. Niektórzy z producentów starają się pozycjonować 3-drzwiowe maluchy w segmencie usportowionych hatchbacków, niestety prym wiodą wersje z bardziej praktycznym nadwoziem.

W 2007 roku 2/3-drzwiowe samochody segmentu A oraz B i C stanowiły 15 proc. wszystkich rejestracji w Europie. Specjaliści oceniają, że tego typu modele były wtedy ważną opcją dla osób poszukujących „ekscytującego” i równocześnie małego oraz relatywnie niedrogiego pojazdu. Korzystali na tym producenci kierując takie samochody do singli lub młodego kierowcy szukającego pierwszego auta. W 2009 roku popyt na tego typu samochody wzrósł do udziału na poziomie 17 proc. całego europejskiego rynku.

Kryzys finansowy w latach 2009 – 2013 spowodował, że zmieniły się mocno priorytety przy zakupie nowych samochodów. Od tamtej pory udział na rynku małych i kompaktowych samochodów 3-drzwiowych odnotowuje szokujący spadek z 2,45 mln sztuk w 2009 do – po raz pierwszy od wielu lat – 0,961 mln sztuk w 2016 roku! Udział w rynku zmniejszył się więc o ponad 10 punktów procentowych – z 16,6 proc. w 2009 roku do 6,3 proc. w 2016 roku.

Warto zauważyć, że wciąż zyskujące na popularności SUV-y również przestały występować w nadwoziach 3-drzwiowych. Ciekawostką jest, że obecnie niemal połowa małych modeli z trzema drzwiami występuje obecnie tylko w takiej wersji – np. Fiat 500, Smart ForTwo, Opel Adam czy DS 3, Ford Ka, Alfa Romeo MiTo lub VW Scirocco.

Spadająca sprzedaż tego typu samochodów skutkuje mniejszym wyborem dla konsumenta – wiele samochodów przestało występować w odmianach 3D i pojawia się w ofercie tylko w nadwoziach pięciodrzwiowych – np. Clio, Punto, Micra oraz Polo i Swift.

W segmencie C sytuacja jest jeszcze cięższa. Producenci zlikwidowali 3-drzwiowe odmiany Astry, Focusa, 308, Megane i Aurisa oraz C4, i30, a także Civic (w Europie).