Światowy przemysł motoryzacyjny to nie tylko Japonia, Niemcy czy USA. Mapa producentów samochodów ma swoje oznaczone terytoria również w egzotycznych – z naszego punktu widzenia – krajach.

Laraki (Maroko)

Abdelslam Laraki uważa swoją firmę za pierwszego afrykańskiego producenta supersamochodów. Jest w tym ziarno prawdy. Założone w 1999 roku przedsiębiorstwo już w 2003 roku zaprezentowało swój pierwszy prototyp – model Laraki Fulgura. Auto zostało zbudowane na bazie Lamborghini Diablo z 1991 roku. W 2005 w Genewie został zaprezentowany kolejny model – Laraki Borac.

Najnowszym dziełem Laraki Motors jest model Epitome. Samochód napędzany jest silnikiem wyprodukowanym przez GM o mocy 1200 KM. W planach jest wyprodukowanie, a właściwie zbudowanie zaledwie 9 egzemplarzy tego supersamochodu.

Kiira (Uganda)

Siedziba firmy znajduje się w Kampali – stolicy Ugandy. Przedsiębiorstwo jest stosunkowo młode – zostało założone w 2014 roku, ale jego historia sięga 2007 roku, gdy w ramach „zajęć pozalekcyjnych” grupa studentów rozpoczęła prace nad projektami motoryzacyjnymi. Firma ma na swoim koncie kilka sukcesów – opracowała pierwszy w Afryce pojazd elektryczny, a w 2014 roku pierwszy w kraju pojazd hybrydowy, a także pierwszy autobus zasilany energią elektryczną.

Kiira EV Smack nie wygląda może jak milion dolarów, ale stanowi dumę właścicieli firmy. Hybryda skonstruowana w jednym z najbardziej ubogich krajów świata ma pojawić się w sprzedaży już w 2018 roku. Niektóre z doniesień mówią, że ma kosztować około 20 tys. dolarów. Jeżeli jesteście zainteresowani detalami – oto link do oficjalnej broszury znajdującej się na stronie producenta. Według niej samochód w trybie EV mógłby jechać z prędkością 85 km/h, a jego zasięg to 32 km/h.

Innoson (Nigeria)

Innoson Vehicle Manufacturing – w skrócie IVM – to nigeryjska firma zajmująca się produkcją samochodów i autobusów. Została założona przez Innocentego Chukwumę. Ciekawostką jest fakt, że około 70 proc. części wykorzystywanych do produkcji to wyrób lokalny, reszta sprowadzana jest z Japonii, Chin i Niemiec. Warto również wspomnieć, że na liście produkowanych przez Nigeryjczyków modeli znalazło się kilka nielicencjonowanych kopii pickapów i minibusów Toyoty.

Jednym z ciekawszych modeli jest IVM Fox. Ten pięciodrzwiowy hatchback – oprócz europejskiego designu – ma całkiem przyzwoite wyposażenie. Zgodnie z danymi producenta na liście opcji może znaleźć się „system czujników pogodowych i automatyczny system reflektorów, co wprowadzi Cię na nowy poziom interakcji człowiek-samochód”.

Wallyscar (Tunezja)

Polacy o Tunezji myślą najczęściej w kontekście wyjazdu na wakacje. Firma Wallyscar została założona w 2007 roku i we współpracy z Peugeotem, który dostarcza jej benzynowe silniki 1,4 produkuje ciekawe i wcale nie nawiązujące do stylistyku Jeepa niewielkie terenówki.

Samochody można kupić między innymi w Maroku, Francji i Panamie. Pod maską znajduje się wspomniany wyżej silnik o pojemności 1360 cm3 o mocy 75 KM. Samochód może niemalże dowolnie spersonalizowany – producent oferuje niezliczone opcje wyboru pośród różnych wzorów kierownic, wykończenia wnętrza i wyposażenia. Ciekawostka – ponieważ auto sprzedawane jest w Europie musiało przejść testy zderzeniowe. Wynik nie zachwycił – tylko dwie gwiazdki.

Optimal Energy Joule (RPA)

Firma Optimal Energy już nie istnieje. W czerwcu 2012 roku ogłosiła upadłość. W jej przypadku finansowanie prac nad elektrycznym samochodem było finansowane głównie za pośrednictwem inwestycji rządowych, a w szczególności południowoafrykańskiego Departamentu Nauki i Technologii. Pieniądze znalazły się również dzięki funduszom inwestycyjnym.

Swój pierwszy elektryczny samochód Joule firma zaprezentowała już w 2008 roku. Nad jego koncepcją pracowano od 2004 roku. Auto zostało zaprojektowane przez Keitha Helfet’a – odpowiadał on między innymi za wygląd Jaguara XJ22- oraz prototypu F-type.

Mobius (Kenia)

Mobius Motors z siedzibą w Nairobi rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku i znana jest z produkcji stosunkowo niedrogich pojazdów. Firma produkuje i sprzedaje swoje samochody tylko i wyłącznie na rodzimym rynku. Przedsiębiorstwo powstało dzięki zaangażowaniu Joela Jacksona – inżyniera informatyka, który w 2009 roku przyjechał do Kenii chcąc pomóc tamtejszym rolnikom. Uznał wtedy, że jednym z największych problemów jest brak odpowiedniego transportu.

Obecnie w ofercie znajduje się terenówka Mobius II. Zbudowana na przestrzennej ramie ma wytrzymałe zawieszenie, a pod maską znajduje się silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 130 KM. Co więcej, na liście opcji znaleźć można system rozrywki – składa się z nawigacji, ma USB i Bluetooth oraz 8-calowy ekran dotykowy.

TR Transformer II (Tajlandia)

Znaczna część produkowanych w Tajlandii samochodów to licencjonowane Isuzu, Toyoty i inne japońskie marki. Thai Rung – firma produkująca samochody osobowe została założona w 1967 roku i od początku swojego istnienia zajmowała się montażem modeli Toyoty, Isuzu, Nissana i Chevroleta.

Prawie autorskim projektem przedsiębiorstwa jest model TR Transformer II. Samochód został zbudowany na podzespołach Toyoty Hilux – producent wykorzystał silnik oraz układ napędowy i zawiedzenie z japońskiego pickupa. Auto występuje w trzech nadwoziach i sześciu wersjach. Może mieć 5,9 lub 11 miejsc. Pod maską znajduje się silnik diesla o pojemności 2,4 litra, a napęd przekazywany jest za pomocą automatycznej skrzyni biegów.