To, że każdy litra paliwa obłożony jest ekstremalnie wysokimi podatkami wiadomo już nie od dzisiaj. Na co idą pobierane przez system z naszej kieszeni pieniądze i ile państwo zarobiło na przejechanych przez nas kilometrach? Mamy oficjalne dane i to nie jest fake news!

Opublikowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego raport „Branża Motoryzacyjna 2017” dokładnie analizuje ile wydajemy na paliwo oraz – co najważniejsze – jaka kwota leci prosto do skarbu państwa.

W 2016 roku użytkownicy samochodów wydali na paliwo 90 mld zł, o ok. 4 mld zł więcej niż rok wcześniej. W państwowej kasie pozostało 49 mld zł, co stanowi 25 proc. wpływów państwa – czytamy w raporcie PZPM

W cenie detalicznej benzyny EU95 akcyza stanowiła 35 proc., podatek VAT 19 proc., zaś opłata paliwowa 3 proc. Średnio w litrze wartość danin sięgnęła 2,48 zł. W przypadku ON, podatek VAT stanowił 19 proc., akcyza 28 proc. i opłata paliwowa 7 proc. Łącznie dało to obciążenie litra podatkami w wysokości 2,23 zł. W przypadku autogazu udział VAT sięgał 19 proc., akcyzy 21 proc., zaś opłaty paliwowej 5 proc. – łącznie 81 groszy na litrze.

Na potrzeby ruchu samochodowego działają w Polsce dwie duże rafinerie i 6,8 tys. stacji paliw. Cała branża paliwowa zatrudnia ok. 90 tys. osób. Stacje paliw są często rodzinnymi przedsięwzięciami i tylko z tej działalności utrzymuje się ok. 10 tys. rodzin, czyli 40 tys. osób.

Na co idą podatki z paliwa – na pewno nie na drogi!

W latach 90. rząd podniósł akcyzę na paliwo i zlikwidował podatek od środków transportu. Miało być uczciwie – im więcej jeździsz, tym więcej płacisz na drogi. Proste i logiczne? Nie do końca. Z czasem okazało się, że pieniądze „na drogi” pobierane z kieszeni kierowców wcale nie trafiają tam, gdzie zapowiadano. Gdzie więc trafiają nasze pieniądze?

Opłata paliwowa (3 proc. ceny litra paliwa) –  zasila Krajowy Fundusz Drogowy praz Fundusz Kolejowy finansując inwestycje drogowe i kolejowe. Obydwa fundusze zostały utworzone w Banku Gospodarstwa Krajowego. WAŻNE: 1 stycznia weszła w życie ustawa, która podwyższa stawki opłaty paliwowej na lata 2015-2018 o 25 zł za tysiąc litrów. Obecnie wynoszą one: 129,41 zł za tysiąc litrów dla benzyn, 288,05 zł dla oleju napędowego i 159,71 zł/1000 kg dla LPG.

Akcyza (28 proc. ceny litra paliwa) – trafia w całości do budżetu państwa i tylko część tej kwoty przeznaczona jest na rozwijanie infrastruktury lądowej. Co więcej, kwota trafia również do kolei.

Tak więc… szerokości!